De heenreis - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Geertje en Mariska - WaarBenJij.nu De heenreis - Reisverslag uit Schiphol, Nederland van Geertje en Mariska - WaarBenJij.nu

De heenreis

Door: Geertje en Mariska

Blijf op de hoogte en volg Geertje en Mariska

21 Augustus 2014 | Nederland, Schiphol

20 augustus 2014. Onze reis naar Zuid-Afrika gaat beginnen! Met een hele groep naar Schiphol en 17.45 vliegen. Eerst naar Parijs. Vlak voor we aan boord gingen van het vliegtuig, hoorden we ineens iemand ‘Maris!’ roepen... De moeder van Mariska... Wij dachten allebei ‘Hoe is die hier terecht gekomen?’ Eenmaal geland in Parijs, werd het ons allemaal duidelijk. Jop en Wilma waren ons achterna gereisd in hetzelfde vliegtuig voor een minivakantie daar! Op het vliegveld nog even met z’n vieren wat gedronken en daarna op pad voor het volgende vliegtuig. Weer de koffers laten checken en geloof ons, daar zat niet niks in! Paspoort laten controleren, we worden nog niet gezocht, dus we konden snel doorlopen naar de gate ‘dachten’ we, maar wij als blonde dames konden maar niet begrijpen dat we bij een treinstation uitkwamen, bleek dat we nog niet zo blond waren als dat we dachten, want inderdaad, stap in de trein en je stapt voor de gate uit.

Op het vliegveld wilden we nog even wat eten, wat amper mogelijk was, want blijkbaar vinden Fransen eten minder belangrijk als dat we dachten.... Uiteindelijk wat gevonden op het nogal voor ons ogende verlaten vliegveld. 22.45 konden we boarden voor de vlucht naar Johannesburg, dit werd uiteindelijk 23.15, want een paar minuten is voor de Fransen een ‘ruim’ begrip. Het vliegtuig was gigantisch groot, jammer genoeg was de beenruimte daar niet bij ingegrepen. KLM weet gelukkig wel hoe ze hun passagiers kunnen vermaken, verzorgen en vertroetelen, want verder hadden we niks te klagen. We kregen een dekentje en we konden films en series kijken, om 1.00 werd er nog een maaltijd geserveerd en verder wat muziek geluisterd en geslapen/ingedut voor zover dit mogelijk was. Na een nacht met weinig slaap kregen we ook nog een ontbijt geserveerd en rond 10.15 landden we in Johannesburg. Daar onze lang gekoesterde stempel in ontvangst genomen en de koffers opgehaald. Uitgezocht hoe we in Hatfield moesten komen met de trein want daar zouden we worden opgehaald door Mies. Zo rond een uur of 1 kwamen we dan eindelijk aan in ons huisje. Wat een geweldige plek! Lekker knus, genoeg ruimte en heeeeel mooi uitzicht. We hadden even de tijd om te douchen en op te frissen en gelijk daarna zijn we met Mies naar de Spar gereden om daar onze eerste boodschappen te halen. Voor 789,- ZAR aan boodschappen gehaald, een hele waslijst... Omgerekend is dit iets meer dan €50,- Kortom, een lange en vermoeiende reis maar we krijgen er nu al ongelooflijk veel voor terug. Mies heeft al een paar restaurantjes aangewezen waar we voor weinig geld lekker kunnen eten. (Voor dat geld kan je het zelf niet eens gaan koken) en het is gewoon een lekker rustige plek. Maandag hoeven we pas te beginnen dus tot die tijd kunnen we gewoon lekker wennen hier, kennis maken met anderen en rustig alles uitzoeken. Heeeerlijk 

• 21 Augustus 2014 - 17:47

Inge Matze:

Fijn dat jullie er zijn! ga lekker genieten! liefs,

• 21 Augustus 2014 - 18:44

Rudie:

Leuk dat jullie al met het reisverslag begonnen zijn. Tsja...T was niet helemaal zomaar dat je moeder vroeg of ik het leuk vond je uit te zwaaien Mariska. ;-)
    Geniet ervan, maar dat gast vast lukken.

• 21 Augustus 2014 - 22:48

Opa En Oma Matze:

Hatfield niet via GoogleMaps gevonden. Welke grote plaats ligt in de buurt.
    Gezellig om van jullie uit het verre Zuid-Afrika te lezen wat jullie daar allemaal uitspoken.
    Liefs van ons

• 26 Augustus 2014 - 21:15

Geertje En Mariska :

Wij zitten in Pretoria, Hatfield is daar een buitenwijk van:)

• 30 Augustus 2014 - 10:13

Opa En Oma Van Kempen:

Geertje, dank voor je lieve mailtje
    Fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Heb de foto's bekeken. Jullie hebben een mooie plek met een mooi zwembad.
    Geniet maar van jullie verblijf daar. Het is een ervaring waar je wat aan hebt voor je verdere leven
    Blijf ons thuisblijvers maar informeren
    Liefs van ons.

Verslag uit: Nederland, Schiphol

Stage en verblijf in Zuid-Afrika

Wij wilden deze stage doen omdat het ons aanspreekt dat je in een andere cultuur op een andere manier werkt in een samenleving die anders is dan de onze in Nederland.
Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld armoede, racisme, aids problematiek waarvan wij denken dat Afrika hier op een andere manier mee omgaat dan hier in het Westen mee wordt omgegaan. Wij willen graag vanuit een christelijk oogpunt ons blikveld verruimen en een nieuwe levenservaring opdoen.

De verschillen tussen onze westerse cultuur en de cultuur in Afrika zijn enorm. In Afrika heeft geld een hele andere waarde dan bij ons en ditzelfde geldt voor tijd. Ook zijn mensen in Afrika veel sneller tevreden en blij met kleine dingen als je dit vergelijkt met onze cultuur. Wij in onze westerse wereld zijn eigenlijk verschrikkelijk verwend met de vele keuzes die we kunnen maken en dit beseffen we ons soms niet/amper.

De mensen daar hebben een veel minder gehaast leven, staan erom bekend vriendelijk en gastvrij te zijn en overal de tijd voor te nemen. Daarbij vullen zij hun tijd anders in vanwege de andere tradities en dergelijke.

De uitdaging voor ons hierin is om de grote confronterende verschillen tussen arm en rijk niet vanuit onze westerse bril te bekijken maar om zoveel mogelijk de Afrikaanse cultuur te beleven zoals zij het beleven. Om een voorbeeld te geven: Als wij zien aan iemand dat hij/zij uit een arm mileu komt en hij wilt ons iets geven dan zouden wij dit vanuit onze westerse bril misschien afwijzen omdat hij in onze ogen niks kan missen. Toch zullen wij dit op dat moment moeten aannemen om de gever niet te beledigen.

Onze projecten:

Project 1:
In het activiteitencentrum naast het lokale ziekenhuis, komen vrouwen die een gebrek hebben aan zelfvertrouwen en/of life skills. Aan ons de taak om hen dit weer een beetje terug te geven. Door met de vrouwen in gesprek te gaan, of bijvoorbeeld sieraden te maken die zij weer door kunnen verkopen, zodat zij wat meer zelfstandig worden en meer zelfvertrouwen krijgen.

Project 2:
Even verderop is een vrouw die een grote groep arm-blanken opvangt. Ook de kinderen worden hier opgevangen. De vrouw die hen opvangt, heeft simpelweg geen tijd om genoeg aandacht aan de kinderen te schenken en hen te helpen met hun huiswerk. Een Nederlandse vrouw heeft hier een naschoolse opvang-project opgezet. De kinderen komen terug van school, maken hun huiswerk en mogen daarna een eigen activiteit gaan doen. Aan ons de taak de kinderen te helpen en ondersteunen waar dit nodig is.