De afgelopen week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Geertje en Mariska - WaarBenJij.nu De afgelopen week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Geertje en Mariska - WaarBenJij.nu

De afgelopen week

Door: Mariska en Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje en Mariska

07 September 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Woensdag zijn we alvast een beetje begonnen met het inlezen van de informatie van de lifeskill-training van volgende week. (Even de goede motivatie laten zien ;)) Later in de ochtend heeft Mies ons meegenomen naar het KMC, het Kangaroo Mother Centre. Dit is een afdeling in het ziekenhuis waar moeders met hun te vroeg geboren kinderen kunnen verblijven. Voor we hier naar binnen konden, moesten we eerst onze handen wassen en desinfecteren, een schort voordoen en een haarkapje opzetten. In het KMC leren de moeders hoe ze voor hun te vroeg geboren kindje moeten zorgen, juist omdat het kind nog zo kwetsbaar is. De moeders slapen met hun baby’tje op een kamer.
Van het ziekenhuis krijgen ze een ‘Kangaroo’. Dit is een soort doek die zij om zich heen kunnen binden, waardoor het kindje tegen de moeder aanligt en zo de warmte rechtstreeks krijgt van de moeder. Eén van de kindjes op de afdeling was nog maar 1,47 kg... Haar moeder was op z’n zachtst gezegd vrij makkelijk in het kind overdragen zodat wij haar eventjes konden vasthouden. Zó klein en zó licht, heel apart. Het meeste bijzondere en wonderlijke is dat, ondanks dat het kindje nog zo licht en klein is, het is al een klein mensje met alles erop en eraan. Heel bijzonder om dit te mogen zien en mee te maken en we hopen hier zeker nog wel terug te komen.
In de middag zouden we om 13:00 de auto terugkrijgen zodat we nog naar Genadeplaats konden. Maar halloo?? Blijkbaar hebben ze hier in Zuid-Afrika niet zo goed leren klok kijken als wij dat geleerd hebben. Tijd en afspraken zijn hier een ruim begrip;) Uiteindelijk is 15:30 uur de auto netjes afgeleverd door ‘Slangenman’. Dan nog maar een middagje buiten zitten en van de zon genieten.

Donderdag hebben we niet heel veel gedaan bij Oasis. In het begin hebben we eventjes gesproken met Mies en Pastor Jacob. Het idee is dat we voortaan elke woensdagochtend met hem mee gaan naar een community vol individuele- en gezinsproblematieken.

Aan ons de taak de mensen daar te leren kennen en de achterliggende problemen te ontdekken die aan de basis liggen van de problemen die duidelijk zichtbaar zijn of waar deze mensen over praten. Ook hebben we aan Mies voorgesteld om de ruimte met de gedoneerde kleding eens goed aan te pakken en te ordenen. Ja ‘ordenen’ want het is één grote bende. Er zit nog een klein beetje structuur in maar verder ligt alles door elkaar en ligt het echt niet meer netjes waar het hoort.
In de middag konden we dan eindelijk weer naar Genadeplaats. We hadden wat regels bedacht om structuur in te brengen, maar helaas was het grote papier om het op te schrijven verdwenen. We hebben geholpen met het huiswerk en daarna zijn we lekker naar buiten gegaan.

Vrijdag hoefden we pas om half 12(!) te beginnen bij Genadeplaats. Het is de bedoeling dat wij dan met de kleintjes naar onze ruimte gaan, zodat de rest daar geen omkijken naar heeft en tijd heeft om andere dingen te gaan doen. Tot onze verbazing en irritatie liepen er 3 van Genadeplaats mee, waardoor het allemaal heel anders verliep dan de vorige keer. Om wat voorbeelden te noemen: Er waren meer kinderen dan vorige week en ze luisterden veel en veel slechter. Als er een kind in de hoek werd gezet als straf, zeiden zij gewoon ‘ach kom maar’... Weg gezag.
In de middag kwamen de oudere kinderen terug uit school. Op vrijdag hebben ze geen huiswerk dus kunnen we gewoon een activiteit met ze gaan doen. Ze hadden even buitengespeeld en daarna wilden ze tekenen/knutselen. Ook hier komt duidelijk naar voren met wat voor kinderen je te maken hebt. Bijvoorbeeld welke hulpvaardig zijn en welke snel in paniek raken.
Na Genadeplaats eventjes naar de Lente Bazaar geweest bij de kerk van Mies, waar zij samen met Mia (van Oasis) stond om spullen te verkopen die de vrouwen bij de projecten hadden gemaakt zoals kussens en dat soort dingen. ’s Avonds vroeg naar bed gegaan want de volgende dag zouden we meegaan naar de Farmers Market en de wekker stond op 05:30...

Zaterdag dus vroeg op om met Mies mee te gaan naar de Farmers Market. Het is wel echt een leuke markt met veel verschillende dingen zoals eten, drinken en handgemaakte producten zoals beeldjes, mutsen, sjaals, enz. Het was het vroege opstaan gelukkig wel waard. Heel leuk om te zien en om verschillende dingen te proeven. En jawel er was echte pure Hollandse kaas!! Natuurlijk gelijk meegenomen. ;)
In de middag onze bikini aangetrokken om zeer optimistisch een heerlijke duik in het zwembad te kunnen nemen. Het was een leuk idee alleen viel het water wat tegen. Het was nog best KOUD namelijk. Daarna maar lekker in het zonnetje gelegen en dat hebben we vandaag nog maar eens herhaald. Dat in de zon liggen dan...

• 07 September 2014 - 21:24

Clarinda:

Zo zo dames, druk programma hoor.
    Gelukkig hebben jullie ook tijd tussendoor om even bij te komen, want al die indrukken, dat zal best intensief zijn. Leuk om te horen dat alles anders gaat dan hier. Ik wens jullie een brede kijk toe ;)
    Je tante Clarinda

• 08 September 2014 - 11:27

Anne:

Zo dat klinkt goed. Wel lekker druk. Jullie worden goed bezig gehouden.
    Ik wens jullie nog veel plezier en succes met de kinderen en het gezag :P
    Groetjes

• 08 September 2014 - 15:38

Gideon:

Ha meiden, lees ik het goed, liggen jullie zo'n beetje de hele dag in de zon en in t zwembad?? K moet geloof ik even langs komen om jullie aan t werk te zetten! ;))

• 08 September 2014 - 20:57

Geertje En Mariska :

Haai Gideon,

nou dat was voornamelijk te danken/wijten aan de auto. Vanaf deze week gaan we weer volop stage lopen, maar langskomen is echt wel de moeite waard. Het is heel mooi hier.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Stage en verblijf in Zuid-Afrika

Wij wilden deze stage doen omdat het ons aanspreekt dat je in een andere cultuur op een andere manier werkt in een samenleving die anders is dan de onze in Nederland.
Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld armoede, racisme, aids problematiek waarvan wij denken dat Afrika hier op een andere manier mee omgaat dan hier in het Westen mee wordt omgegaan. Wij willen graag vanuit een christelijk oogpunt ons blikveld verruimen en een nieuwe levenservaring opdoen.

De verschillen tussen onze westerse cultuur en de cultuur in Afrika zijn enorm. In Afrika heeft geld een hele andere waarde dan bij ons en ditzelfde geldt voor tijd. Ook zijn mensen in Afrika veel sneller tevreden en blij met kleine dingen als je dit vergelijkt met onze cultuur. Wij in onze westerse wereld zijn eigenlijk verschrikkelijk verwend met de vele keuzes die we kunnen maken en dit beseffen we ons soms niet/amper.

De mensen daar hebben een veel minder gehaast leven, staan erom bekend vriendelijk en gastvrij te zijn en overal de tijd voor te nemen. Daarbij vullen zij hun tijd anders in vanwege de andere tradities en dergelijke.

De uitdaging voor ons hierin is om de grote confronterende verschillen tussen arm en rijk niet vanuit onze westerse bril te bekijken maar om zoveel mogelijk de Afrikaanse cultuur te beleven zoals zij het beleven. Om een voorbeeld te geven: Als wij zien aan iemand dat hij/zij uit een arm mileu komt en hij wilt ons iets geven dan zouden wij dit vanuit onze westerse bril misschien afwijzen omdat hij in onze ogen niks kan missen. Toch zullen wij dit op dat moment moeten aannemen om de gever niet te beledigen.

Onze projecten:

Project 1:
In het activiteitencentrum naast het lokale ziekenhuis, komen vrouwen die een gebrek hebben aan zelfvertrouwen en/of life skills. Aan ons de taak om hen dit weer een beetje terug te geven. Door met de vrouwen in gesprek te gaan, of bijvoorbeeld sieraden te maken die zij weer door kunnen verkopen, zodat zij wat meer zelfstandig worden en meer zelfvertrouwen krijgen.

Project 2:
Even verderop is een vrouw die een grote groep arm-blanken opvangt. Ook de kinderen worden hier opgevangen. De vrouw die hen opvangt, heeft simpelweg geen tijd om genoeg aandacht aan de kinderen te schenken en hen te helpen met hun huiswerk. Een Nederlandse vrouw heeft hier een naschoolse opvang-project opgezet. De kinderen komen terug van school, maken hun huiswerk en mogen daarna een eigen activiteit gaan doen. Aan ons de taak de kinderen te helpen en ondersteunen waar dit nodig is.