Onze eerste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Geertje en Mariska - WaarBenJij.nu Onze eerste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Geertje en Mariska - WaarBenJij.nu

Onze eerste week

Door: Mariska en Geertje

Blijf op de hoogte en volg Geertje en Mariska

31 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Pretoria

Maandag begon onze eerste stagedag. Dat was dus voor het eerst in 5 weken weer vroeg ons bed uit.. In de ochtend zijn we bij het project ‘Oasis’ van Hospivision (dit is de stichting waar vanuit wij onze stage hebben geregeld). Dit project is speciaal ontwikkeld voor ‘zwarte’ vrouwen die besmet zijn met HIV/Aids. Bij Oasis kunnen deze mensen lifeskill-trainingen volgen zoals bakken, een computercursus, creatief en handwerk. Tijdens het handwerk leren de vrouwen naaien met de hand en met een naaimachine, zo kunnen ze hele leuke en mooie producten maken, deze producten verkopen ze weer op bijvoorbeeld de markt. Dit geldt ook voor de producten die ze maken tijdens het bakken of het creatief bezig zijn. Binnen de training wordt ze geleerd hoe ze dit op financieel gebied goed kunnen aanpakken.

Binnen deze stage zijn wij gekoppeld aan Annet, zij is in eerste instantie de persoon die met ons in contact blijft, waar we afspraken mee maken en die ons uiteindelijk zal beoordelen. Ons beoordelingsformulier zullen we dus nog wel even moeten vertalen naar het Engels…
Daarbij hebben wij de mogelijkheid gekregen om een eigen support-groep te begeleiden. Dit is een groep van ongeveer 6-10 mensen die praten over van alles wat hen bezighoudt.
Bijvoorbeeld hun gezin of hun geloof, waar ze trots op zijn of waar ze juist tegenaan lopen.
Deze mensen hebben naast hun ziekte ook nog eens te dealen met werkloosheid, een gezin en familie wat ze moeten onderhouden. Het is heel mooi en gaaf om deze mensen een stukje te mogen begeleiden naar een betere toekomst.

Na deze stage kunnen we eerst even naar het huisje terug om rustig te zitten en te lunchen. Maandag werden we naar Henria gebracht, zij is ons contactpersoon voor de stage in de middag. Dit is bij ‘Genadeplaats’. Een deel daarvan is een huis waar vooral moeders verblijven met hun kinderen.
Dit zijn allemaal arm-blanken. Wij komen daar in de middag om de kinderen van groep 3/4/5 extra begeleiding te geven met hun schoolwerk en daarna activiteiten met ze te ondernemen zoals liedjes zingen, creatief bezig zijn of iets meer verdieping te zoeken.
Op vrijdag zijn wij hier de hele dag. In de ochtend gaan wij met de allerjongsten spelletjes doen die ook gericht zijn op hun motoriek en in de middag doen we activiteiten met de kinderen die uit school komen.
Wat bijzonder is om te zien bij Genadeplaats is dat de kleine kinderen heel verzorgend zijn naar elkaar, maar als we dan werken met de oudere kinderen tijdens de huiswerkbegeleiding dat je daar heel veel verschillende problematieken ziet. Deze kinderen mogen bijvoorbeeld niet met touw, grote of scherpe voorwerpen spelen omdat dit een gevaar kan zijn voor de ander of voor zichzelf. Zo zagen we een meisje van een jaar of 4 een sjaal om haar nek binden om zichzelf op te hangen, dit was niet om zichzelf daadwerkelijk op te hangen maar dit deed ze in haar spel.

Ook krijgen we de kans om andere kanten te zien van het ‘Social Work’ hier. Zo zijn we in de eerste week op woensdag meegegaan met Montoia (spreek uit als Mantwa). Zij doet geregeld pastoraal werk bij het Rehabilitation Center. Daar verblijven mensen die verlamd zijn geraakt door bijvoorbeeld een verkeersongeluk, geweld thuis of op straat. Zo waren we dit keer bij een man die werd overvallen in zijn straat. Hij had alles afgegeven wat ze wilden hebben en toch hebben ze hem in zijn nek geschoten. Hierdoor heeft hij geen gevoel meer in zijn handen en zijn benen. Heftig om deze verhalen te horen want dit maak je niet snel mee in Nederland. We willen graag vaker met haar mee om die andere kanten te kunnen blijven zien.
Ook zullen we nog een keer met Mies meegaan naar een project met vrouwen die een te vroeg geboren kindje hebben gekregen. Zij krijgen via Hospivision/Oasis voorlichting en ze worden voorzien van basisdingetjes zoals een mutsje en kousjes. Deze ontvangt Mies dan weer van projecten uit kerken in Nederland. Oudere mensen in Nederland die zich eenzaam en vrij nutteloos voelen, hebben hierdoor nog het gevoel iets voor anderen te kunnen doen.

Onze stage in de ochtend is in het Engels, en bij Genadeplaats spreken ze eigenlijk alleen maar Afrikaans. Voor ons dus een mooie kans om een beetje de taal te leren spreken.

We hebben sinds woensdag een auto. Het rijdt hier allemaal links dus dat is even wennen. Ook zitten het knipperlicht en de ruitenwisser ‘omgedraaid’, de ruitenwisser is dus al regelmatig omhoog gegaan terwijl Mariska alleen maar wilde aangeven dat ze naar links zou gaan.

Ondertussen is de auto alweer onderweg naar de garage. Hij was een beetje olie aan het lekken.

De omgeving is echt prachtig en het weer is hier heerlijk. Na onze stage kunnen we heerlijk bijkomen met een boek of een muziekje aan het zwembad in de zon.

• 01 September 2014 - 13:42

Rudie:

wat een indrukken he meiden? Mooi werk doen zij en jullie dar.
    Groetjes

• 01 September 2014 - 19:43

Clarinda:

Prachtig verhaal! Bijzondere ervaringen met het Social Work in Zuid-Afrika. Ik ben ook heel benieuwd hoe jullie zelf omgaan met al die heftige ervaringen... maar wie weet horen we dat later nog? In ieder geval doen jullie mooi en goed werk, dus ga zo door!!

• 02 September 2014 - 11:58

Thamar:

Wauw meiden, wat maken jullie al veel mee! Ook heftige verhalen op jullie pad. Ik ben ook benieuwd hoe jullie hiermee omgaan. Merk dat jullie het erg naar je zin hebben, dat is fijn!
    Ik ga jullie via deze blog volgen en natuurlijk houden we contact via de e-mail. Groetjes en liefs, Thamar

• 02 September 2014 - 17:25

Annelies Van Capelleveen - Docent Engels:

Goed om te lezen wat jullie daar mee (gaan) maken - ik heb veel vertrouwen in jullie capaciteiten wat Engels betreft, maar toch ....laat me weten als ik iets ter ondersteuning kan doen op het gebied van Engels - have fun!! Groet, Annelies, docent Engels MBO Amersfoort, School voor Welzijn

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Stage en verblijf in Zuid-Afrika

Wij wilden deze stage doen omdat het ons aanspreekt dat je in een andere cultuur op een andere manier werkt in een samenleving die anders is dan de onze in Nederland.
Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld armoede, racisme, aids problematiek waarvan wij denken dat Afrika hier op een andere manier mee omgaat dan hier in het Westen mee wordt omgegaan. Wij willen graag vanuit een christelijk oogpunt ons blikveld verruimen en een nieuwe levenservaring opdoen.

De verschillen tussen onze westerse cultuur en de cultuur in Afrika zijn enorm. In Afrika heeft geld een hele andere waarde dan bij ons en ditzelfde geldt voor tijd. Ook zijn mensen in Afrika veel sneller tevreden en blij met kleine dingen als je dit vergelijkt met onze cultuur. Wij in onze westerse wereld zijn eigenlijk verschrikkelijk verwend met de vele keuzes die we kunnen maken en dit beseffen we ons soms niet/amper.

De mensen daar hebben een veel minder gehaast leven, staan erom bekend vriendelijk en gastvrij te zijn en overal de tijd voor te nemen. Daarbij vullen zij hun tijd anders in vanwege de andere tradities en dergelijke.

De uitdaging voor ons hierin is om de grote confronterende verschillen tussen arm en rijk niet vanuit onze westerse bril te bekijken maar om zoveel mogelijk de Afrikaanse cultuur te beleven zoals zij het beleven. Om een voorbeeld te geven: Als wij zien aan iemand dat hij/zij uit een arm mileu komt en hij wilt ons iets geven dan zouden wij dit vanuit onze westerse bril misschien afwijzen omdat hij in onze ogen niks kan missen. Toch zullen wij dit op dat moment moeten aannemen om de gever niet te beledigen.

Onze projecten:

Project 1:
In het activiteitencentrum naast het lokale ziekenhuis, komen vrouwen die een gebrek hebben aan zelfvertrouwen en/of life skills. Aan ons de taak om hen dit weer een beetje terug te geven. Door met de vrouwen in gesprek te gaan, of bijvoorbeeld sieraden te maken die zij weer door kunnen verkopen, zodat zij wat meer zelfstandig worden en meer zelfvertrouwen krijgen.

Project 2:
Even verderop is een vrouw die een grote groep arm-blanken opvangt. Ook de kinderen worden hier opgevangen. De vrouw die hen opvangt, heeft simpelweg geen tijd om genoeg aandacht aan de kinderen te schenken en hen te helpen met hun huiswerk. Een Nederlandse vrouw heeft hier een naschoolse opvang-project opgezet. De kinderen komen terug van school, maken hun huiswerk en mogen daarna een eigen activiteit gaan doen. Aan ons de taak de kinderen te helpen en ondersteunen waar dit nodig is.